Slapeloze nachten

04 oktober 2020


Al een paar nachten achter elkaar kom ik maar moeilijk in slaap. Ik weet zeker dat we daar allemaal wel eens last van hebben. Soms heb je een drukke dag gehad en kost het tijd om alles te verwerken. Of er gaat is leuks gebeuren de volgende dag en ben je te opgewonden om te gaan slapen. En soms ben je eigenlijk gewoon een avondmens en komen alle ideeën in de avond op en wil je ze eigenlijk gelijk gaan uitwerken. Dat kan natuurlijk prima als je tegen weinig slaap kunt, of als je niet vroeg op hoef. Maar hoewel ik best een nachtje weinig slaap kan hebben, komt het niet ten goede van mijn productiviteit op school. Daarom probeer ik altijd om op tijd naar bed te gaan, zodat ik voldoende slaap en goed kan presteren op mijn werk. Ik hoor je het niet vragen, maar ik stel de vraag toch: ‘Waarom kom jij dan niet in slaap, Gido?’ Fijn dat je het vraagt, ik zal het proberen uit te leggen.

Een tijdje geleden, wat sommige van jullie je misschien nog wel herinneren, was ik een YouTube-kanaal gestart, genaamd: ‘Storytime’. Mijn idee: ‘Als die vloggers van tegenwoordig zoveel mensen kunnen bereiken door feitelijk niets interessants te doen, dan kan ik dat ook!’ Zogezegd, zo gedaan. Ik startte mijn YouTube-kanaal, filmde mezelf, monteerde het geheel en plaatste het online. Hoppa, mijn eerste vlog was een feit. Wat nu?

Storytime logo

Ik had natuurlijk een beetje onderzoek gedaan naar de andere vloggers en zag al gauw dat zij dagelijks iets online zetten. Dat ging mij een beetje te ver, want naast het vloggen heb ik ook nog een fulltimebaan. Het monteren en filmen kost best veel tijd en ik wilde niet dat het lesgeven hieronder zou lijden. Daarom besloot ik om twee keer per week iets online te zetten, op vaste dagen. Maar al gauw kwam ik erachter dat ik er helemaal geen plezier aan beleefde om vlogs te maken. Het voelde als een verplichting en dat was nou net niet de bedoeling. Dus al gauw stopte ik met het maken van vlogs. Het enige dat nog online kwam, dat was gedurende de ‘Intelligente Lockdown’, waren de ‘Muziek met Meester Gido’ filmpjes, zodat heel Nederland (en misschien wel buiten Nederland?) in ieder geval met muziek bezig kon zijn. Hoewel het maken van de filmpjes nog best ongemakkelijk was (lees mijn vorige blog over het maken van TikTok-filmpjes), merkte ik dat ik dit leuker vond om te doen. In ieder geval voor een tijdje, want ook dit ging vervelen op een gegeven moment. Een aantal van deze filmpjes werden massaal bekeken, maar de latere filmpjes waren minder populair. Dat kwam mede omdat we tegen het einde van de lockdown aanliepen en mensen dus weer naar school moesten. Tot voor kort stonden de vlogs en muziekfilmpjes nog online op mijn kanaal, maar laatst heb ik het YouTube-kanaal van ‘Storytime’ officieel offline gehaald. Mijn nieuwe ‘merknaam’ is ‘MuziekMeesterGido’ en daarmee ga ik door (zoals je ziet op deze website, Instagram, TikTok en Twitter).

Thumbnail van één van mijn ‘Muziek met Meester Gido’ filmpjes

En ik zei het al: ‘merknaam’. Nee, verwacht geen hele grootse dingen. Mijn passie is én blijft nog steeds lesgeven en daar kan niets verandering in brengen (goed thema voor een andere blog ook!) Maar ik kan wel kijken of ik met mijn vak als ‘muziekmeester’ iets kan doen om muziek nog dichter bij de kinderen te brengen. En dan niet alleen bij ‘mijn kinderen’ op school, maar ook bij andere kinderen in Nederland (laat ik maar in Nederland beginnen, wie weet dat ik ooit Europa nog ga veroveren?) Maar… hoe ga ik dat doen?

Leuk dat ik veel alinea’s eindig met een vraag, dat zijn cliffhangers, toch? Maar goed, hoe ga ik Nederland ‘veroveren’? De nachten dat ik niet in slaap kon komen, zat ik te malen en te malen. Wil ik wel weer YouTube beginnen? Heb ik daar wel tijd genoeg voor? Zitten de mensen/kinderen daar wel op te wachten? En als ik een YouTube-kanaal begin, wat wordt dan mijn content? Over al deze vragen zat ik te piekeren. En voor de meeste vragen heb ik nog steeds geen antwoord, behalve over de content. Ik heb in totaal 28 ‘Muziek met Meester Gido’ filmpjes gemaakt. Deze kan ik een klein beetje aanpassen en opnieuw online zetten óf misschien zelfs helemaal opnieuw filmen, zodat het kwalitatief beter wordt. Toen ik ze filmde was het puur gericht op mijn leerlingen, maar nu kan ik ze wat meer algemeniseren (is dit een woord? Nu wel) en richten op de kinderen in Nederland.

Een ander idee is dat ik mijn verhalen, die ik dus geschreven heb, voorlees als ‘verhaaltjes voor het slapengaan’. Dit geeft mij nog meer drive om weer te beginnen met het schrijven van verhalen en het geef weer wat meer content voor mijn kanaal. Dit idee kan ik natuurlijk ook gaan uitwerken als een podcast op bijvoorbeeld Spotify. Ik lees een verhaal voor, zet het op Spotify en mensen kunnen het afspelen wanneer ze willen. De genres zullen variëren van sprookjes tot griezelverhalen, van kerst tot langere verhalen.

Het gevonden dagboek van Helena die in het weeshuis verbleef in Den Haag (1952)

Idee nummer drie is dat ik mijn twee (misschien zelfs drie) passies combineer. Muziek, reizen en schrijven. Jullie hebben al mijn reisblog kunnen lezen, over mijn tijd in Australië en New York. En wellicht is jullie ook opgevallen (anders helpt de titel van de website waar de reisblogs opstaan vast wel mee: ‘De avonturen van Gido – verteld in liedteksten’) dat elke ‘dag’ begint met een stukje tekst uit een lied. Dit zette mij aan het denken. Wat nou als ik op reis ga naar landen, steden en gebieden waar verschillende componisten hebben gewoond, geleefd of een connectie mee hebben? Wat nou als ik dat kan combineren met een stiekeme vierde passie van mij, namelijk geschiedenis. Op die manier kan ik proberen de muziekgeschiedenis van de meest populaire componisten (of misschien uiteindelijk ook artiesten in de pop, jazz, rock of wat dan ook) dichter bij brengen. Ik zal eerlijk zijn, de podcast ‘Klassieke Mysteries’ (AANRADER) van Rebecca van der Weijde en Ab Nieuwdorp (AVROTROS en NPO Radio4) heeft mij hiertoe geïnspireerd. Dit idee kan ik ook uitwerken tot een podcast idee en ik kan er over schrijven en plaatsen op de website, met foto’s. Natuurlijk kan ik dit alleen doen als de wereld weer enigszins ‘normaal’ is. Over dit idee ben ik trouwens nog het meest enthousiast, want hier leer ik zelf natuurlijk ook heel veel van. Én het geeft me een doel tijdens het reizen en een reden om bepaalde dorpen, steden, landen te bezoeken. Denk aan Oostenrijk (Salzburg, Wenen), Duitsland (Leipzig), Hongarije (Boedapest, Kecskemét), Finland (Turku, Helsinki) en nog meer.

En wie weet bedenk ik gaandeweg wel nog meer ideeën die ik kan delen met jullie allemaal. Let wel, dames en heren, dat ik dit nu met jullie deel, betekent natuurlijk niet dat jullie met deze ideeën aan de haal mogen gaan!

Maar! Er is altijd een maar. Al deze plannen, ideeën en wat dan ook mogen niet het lesgeven in de weg gaan staan. Daarom zal ik ook geen beloftes maken over wanneer er iets online komt. Net zoals ik geen beloftes maak over wanneer ik weer een blog schrijf of een verhaal. Lesgeven staat op de eerste plek. Daarnaast wil ik ook niet dat het weer als een verplichting voelt. Het moet iets leuks zijn voor jullie, maar natuurlijk ook voor mij.

Het enige dat nog rest (of nou ja, het enige?) is een mooi logo voor het merk ‘MuziekMeesterGido’. Gelukkig heb ik iemand bereid gevonden die zich wil wagen aan mijn wilde ideeën voor het logo. Wanneer deze af is en goedgekeurd, deel ik deze natuurlijk graag met jullie.

Tot zover mijn ideeën en de redenen waarom ik zo slecht in slaap kon komen de afgelopen nachten. Wat denken jullie? Moet ik een YouTube-kanaal opstarten? Zit jij (als volwassene of als kind) daarop te wachten? Zijn mijn plannen als content interessant genoeg? Misschien heb je zelf nog wel een idee wat ik zou kunnen doen (muziek gerelateerd). Ik hoor het natuurlijk graag van jullie! Laat het me weten via mijn mailadres: muziekmeestergido@gmail.com, in de opmerkingen op deze blog hieronder of via een DM op mijn leraren account van Instagram of Twitter.

Voor nu wens ik jullie allemaal een fijne dag en blijf veilig!

P.s. als je een idee hebt over een verhaal, laat het me dan ook graag weten. Momenteel heb ik weinig inspiratie…

Gepubliceerd door MuziekMeester Gido

Ik ben Gido en zoals je al aan mijn naam kunt zien, ben ik dus muziekmeester. Dit doe ik met veel plezier op een internationale basisschool, met Nederlandse afdeling.

Plaats een reactie